Leverans & Betalning
Tryggt, enkelt, snabbt och personligt
Det är tryggt att handla hos oss. Vi använder oss av Skandinaviens ledande leverantör av betalningssystem och följer konsumentköp- och distansavtalslagen. Du måste vara minst 18 år för att handla på Esafe.
Leveransvillkor
De flesta leveranser sker med bil och skickas fraktfritt inom hela Sverige (gäller ej produkter med hämtpriser, klädskåp eller beställningar på enbart tillbehör).
För företag levereras skåpen på engångspall till huvudentré eller varumottagning på gatuplan. För privatpersoner erbjuder vi kostnadsfri hemkörning. Leverans sker oftast till porten om du bor i lägenhet och fram till tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns som en lastbil kan köra. En del mindre produkter kan komma att skickas till närmaste ombud för avhämtning, gäller oftast de produkter som väger under 15-20 kg. Leveranserna sker på vardagar under dagtid och du som kund ansvarar för att vara anträffbar och kunna ta emot leveransen på den dag som aviserats av transportören.
Om ej annat avtalats har köparen själv att ombesörja inbärning och uppställning. Kontakta oss om ni vill ha hjälp med inbärning eller fastbultning på 08-120 504 60 eller info@esafe.se .
De flesta av våra produkter är lagervaror och leveranstiden är oftast inte längre än 3-5 arbetsdagar, däremot reserverar vi oss alltid för en leveranstid på 1-2 veckor. Vi reserverar oss också för tillfällig slutförsäljning. Om en produkt är tillfälligt slutsåld och/eller leveranstiden är längre än överenskommet kontaktas du omgående av oss och du har även då rätt att häva köpet utan extra kostnad.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som kund (gäller endast privatpersoner) rätt att ångra ditt köp (dvs öppet köp och bytesrätt) inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Du som kund står för fraktkostnader i båda riktningarna och en fast administrativ avgift på 150 kr vid åberopande av ångerrätt, samt ev. kostnader för inbärning och utbärning. Returkostnaden är i samma nivå som fraktkostnaden oavsett om de skickas med lastbil eller som paket. För att kunna ångra ditt köp behöver varan vara packad i originalemballage och varan skall vara oanvänd. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet förloras ångerrätten. Om varan är skadad eller på något annat sätt i försämrat skick har Esafe rätt att göra avdrag för värdeminskning på återbetalningen.
För att utöva ångerrätten i tid krävs att du skickar ett meddelande till oss om att du tänker utnyttja ångerrätten. Vi rekommenderar att du registrerar din retur genom att använda dig av Konsumentverkets ångerblankett som du finner här. Du kan givetvis även kontakta oss per mail eller telefon och meddela din retur.
Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, om inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. Återbetalning sker alltid inom 14 dagar.
Om du ångrar ditt köp kontaktar du oss på telefon 08-120 504 60 eller e-post info@esafe.se. Det går även att använda Konsumentverkets mall för ångerrätt.
Garantivillkor
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och samtliga produkter har ett års garanti. För att garantin skall gälla måste du kontakta oss innan eventuell service/reparation påbörjas.
Om en produkt är felaktig eller skadad skall Esafe meddelas inom skälig tid och vid godkänd reklamation står Esafe för samtliga kostnader som uppstått vid köpet, inklusive fraktkostnader i båda riktningarna.
Om du vill göra en reklamation kontaktar du oss på telefon 08-120 504 60 eller e-post info@esafe.se
Eventuell återbetalning vid ångerrätt/reklamation betalas inom 14 dagar efter överenskommelse om återbetalning.
Reklamation och avbeställning
I enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning har du 3 års reklamationsrätt för varor som du köpt på Webbplatsen. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga på det sätt som beskrivs i lag. E-safe ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga om felet funnits i varan redan när du tog emot den. Om det föreligger ett fel i beställd vara som du vill göra gällande ska du, så snart som möjligt efter att felet upptäckts, kontakta E-safe. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Oavsett när du reklamerar måste du emellertid kunna styrka att det faktiskt finns ett fel i beställd vara.
Vid fel på en vara kan du tillfälligt behöva bekosta returfrakten men vi ersätter dig för detta när vi har tagit emot och godkänt reklamationen. Vi kompenserar även dig för den reklamerade varan i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. I första hand har E-safe emellertid rätt att avhjälpa felet och i andra hand leverera en helt ny felfri vara. Om något av dessa alternativ inte är aktuella återbetalas beloppet. E-safe kan komma att neka reklamationer om det visar sig att varan inte är felaktig.
Felaktiga Produkter får inte monteras, då anses Konsumenten ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att Produkten ifråga är felaktig. Kontakta alltid E-safe omgående om ni fått en felaktig produkt. Konsumenten bör inte boka hantverkare eller annan typ av tjänster förrän kontroll gjorts att rätt produkt har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.
Vid reklamation måste inköpskvitto bifogas och varan skall vara rengjord och torr innan den skickas/lämnas in.
Om en vara inte längre säljs/utgått har E-safe rätt att avbeställa köpet och återbetala hela beloppet. Om en motsvarande vara finns tillgänglig kommer E-safe att informera dig om det.
Transportskador
Ibland kan olyckan vara framme och godset blir transportskadat, Bra att veta är att skadan har uppstått på väg från oss till er. Därför är det viktigt att känna till att godset som utlämnats till transportören står under dennes ansvar. OBS! Mottagaren måste ovillkorligen skriftligt anmäla eventuella synliga transportskador till chauffören vid mottagandet. Dolda transportskador inom 7 dagar. Om så inte sker kan inte skador senare regleras.
Följ punkterna nedan vid transportskada
1. Reklamation måste göras direkt vid mottagandet av godset. Reklamationen måste ske skriftligt.
2. Om emballaget är skadat skall detta anges på fraktsedeln.
3. Spara emballaget som bevis för hur skadan uppkommit.
4. Vänd dig till leverantören med dina anspråk.
Om inte reklamation av transportskada sker vid mottagandet av godset kan transportskadan inte regleras senare.
Betalningsvillkor
Vi har sex olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst:
Faktura 30 dagar genom Klarna
Avgift 0 kr.
Om du väljer att betala mot faktura skickas fakturan i samband med din leverans. Du har 30 dagars kredittid. Observera att din kredittid på 30 dagar börjar räknas från att ditt paket skickas, ej när du väljer att ta emot ditt paket. Maxbeloppet för att handla på faktura är upp till 50.000 kr. Lånekrediten fastställs av Klarna och vi kan ej påverka dess belopp eller utgång. Du får veta direkt i kassan om köpet gått igenom. Faktura gäller endast Sverige. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 25% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. För mer information eller frågor, vänligen besök Klarna.
• Du måste vara över 18 år
• Betalningsvillkor är 30 dagar
• Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
• Du får inte ha tidigare obetalda krav från Klarna
• Din adress måste vara samma adress som du är folkbokförd på
Faktura 30 dagar genom E-safe
Avgift 0 kr.
För offentliga sektorn kan vi erbjuda fakturering med 30 dagars kredittid.
För företag som handlar över 30.000 kr kan vi erbjuda fakturering med 30 dagars kredittid efter sedvanlig kreditprövning.
Kort och direktbetalning med Payson
Avgift 0 kr.
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.
Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.
Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson.
Förskottsbetalning med Swish
Avgift 0 kr.
Swish är en enkel och trygg mobil tjänst för direkta betalningar. Har du Swish kan du Swisha över det totala priset inkl. moms till oss på vårt nummer: 123 494 8857. Betalningsmottagare är BeSafe Nordic AB.
Swish fungerar mellan:
Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Swedbank och Sparbankerna. Läs mer om Swish.
Förskottsbetalning (Bankgiro 730-4074)
Avgift 0 kr.
Vid förskottsbetalning betalar du in det totala priset inkl. moms till Bankgiro (BeSafe Nordic AB): 730-4074
Du får via e-post en orderbekräftelse där det står ett ordernummer som du tillsammans med ditt namn skall ange på din Internetbetalning för dig som har Internetbank så att inbetalningen blir korrekt. Betalar du direkt på Post- eller Bankkontor så ta med dig ditt ordernummer och lämna detta nummer till expediten så att betalningen registreras korrekt. När du betalar i förskott blir ordern aktiverad i vårt system efter att vår bank meddelat oss att betalningen är genomförd. Detta tar i normala fall 1 – 2 bankdagar från betalningstillfället.
Räntefri delbetalning genom Klarna (endast för privatpersoner)
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning direkt i kassan. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Du ser direkt på produktsidan vad den totala månadsavgiften blir, alternativt den totala månadsavgiften i kassan, om du köper flera produkter.
Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Du kan handla för 1000 kr upp till 50.000 kr. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en kontofaktura månatligen.
Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. I kassan väljer du betalningsalternativet Klarna och önskat antal månader. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett alternativt betalningssätt direkt. Klarna skickar hem ett kontoavtal till dig i ett separat brev. Kontrollera att uppgifterna stämmer, signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
Räkna ut din månadsbetalning här
Följande delbetalningsalternativ erbjuds:
Orderbekräftelse
Skickas per e-post från esafe direkt efter mottagen order.
Ej uthämtat/mottaget gods
Vid ej uthämtad/mottaget gods debiterar vi dig för frakt, returfrakt och hanteringskostnader till självkostnadspris. Tänk på att ta emot ditt gods så fort som möjligt när fraktbolaget har aviserat dig.
Tag emot varor inom 4 dagar vid avisering
Efter 4 dagar debiterar fraktbolaget en lagerhyra för gods som står kvar på terminalen. Denna kostnad debiteras till mottagaren i efterskott till självkostnadspris. Observera att transportören oftast inte informerar slutkunden om lagerhyra och kan erbjuda leveranser efter dessa 4 dagar och sedan debitera oss en lagerhyra i alla fall. Därför är det viktigt att alltid ta emot varan inom 4 dagar efter avisering.
Tänk på att vara hemma när du och fraktbolaget har en avtalad tid för ta emot ditt gods. Om du inte skulle vara hemma går godset tillbaka till terminalen och du blir debiterad fraktavgifterna som uppstår.
Priser
Samtliga priser är angivna i SEK och du kan ovanför sökrutan välja att visa priserna inkl. eller exkl. moms.
Tvist
Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag.
Vi på E-safe försöker alltid lösa eventuella klagomål direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas lösa ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid nämndens rekommendationer. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm.
Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når på http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför esafes kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att BeSafe Nordic AB (esafe.se) befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
COOKIES
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.
esafe.se använder cookies.
En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på esafe krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.
Google Analytics ger oss möjligheten att se hur besökarna till vår webbsida använder den. Informationen kan inte spåras tillbaka till individer. Genom Google Analytics kan vi se vad för innehåll som är populärt och lättare anpassa våra sidor så de ger dig mer av det du uppskattar. Vi kan inte identifiera dig som individ utifrån den här informationen.
Här finner du information från Google om hur olika cookies från dem används.
Du kan läsa mer om hur Google Analytics använder insamlad data här
Du kan hindra informationen Google-cookien genererar om ditt användande av vår webbsida från att samlas in och användas av Google i framtiden genom att ladda ned och installera Google Analytics Opt-out Browser Add-on för din nuvarande webbläsare. Här hittar du detta tillägget.
KUND-/PERSONUPPGIFTER
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av kommer att hanteras enligt personuppgiftslagen, PUL och GDPR. De personuppgifter du lämnar kan komma att användas för att säkerställa leveranserna till dig, vid kreditprövning, för att lämna erbjudanden och upplysningar om vårt sortiment till dig. De uppgifter du lämnar är endast tillgängliga för esafe.se och lämnas inte till tredje part. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Du har alltid rätt att begära att esafe ska radera eller korrigera de uppgifter som finns om dig. Genom att godkänna esafe köpvillkor samtycker du till ovanstående. Här kan du läsa vår integritetspolicy som är i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.
Ägarförbehåll och Återtagandeförbehåll
Besafe förbehåller sig äganderätten till varorna till full betalning skett. Det innebär att varorna ej får infogas med annat eller på annat sätt förfogas över så äganderätten bryts innan full betalning skett.
Besafe förbehåller sig rätten att återta varorna om full betalning ej skett innan förfallodatum.
Övrigt
Vi reserverar oss för eventuella publiceringsfel i alla delar av webbshoppen och ev. förekommande av färg- och designskillnader på produkterna.
Vi förbehåller oss rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller pga att ett försäljningsobjekt utgått, har vi rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Vi skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Copyright
Alla texter och bilder på www.esafe.se är skyddade i enlighet med upphovsrättslagen och tillhör E-safe (BeSafe Nordic AB).